Khamis, 2 September 2010

Yang Mana Satu???


Raye dh dekat ni, less than a week to go BUT the closer the lesser excitement i felt to celebrate raya dis year. Dun know why, alotz of things affected my emotions! One of da major factor shud be da lost of my beloved father.

Dis year, Alhamdulillah... Kedatangan Ramadhan lebih membawa erti pada aku. Pendek kata, pengisian Ramadhan tahun ini lebih upgrade dr tahun lepas (tp siapa aku utk menilai ibadat sndr, semoga Allah menerima setiap amalanku). At least aku telah berusaha utk menambah catatan amalanku dlm 'buku rekod kanan' yg sememangnya amatlah sikit aku rasa. Frankly talk, at dis moment, aku rs lebih dekat dgn Yang Maha Esa, mungkin inilah hikmah atas apa yg telah berlaku pd aku & keluarga awal tahun ini. :)

Cuma aku bimbang andai emosi ini xdapat dikawal di pagi raya nnt. Moga kami sekeluarga diberi ketabahan hati utk menerima ketentuan-Nya, moga kami tergolong di kalangan mereka yang berlapang dada menerima ujian-Nya. Bagaimana agaknya suasana pagi raya tanpa menyalami hangatnya tangan si ayah. Mmmm... Cukupla dulu utk itu! Ehem... (xleh nk teruskan takut ade lelehan dari takungan yg ngah sarat di tubir mata ni).

Skunk aku ade isu yg lg satu, yg aku rs cukup menyesakkan dada aku neh. Bincang dah bincang dah, keputusan dh ader TAPI dalam ati ni masih ader sekelumit rs bimbang. FYI tahun ni 1st time aku celebrate raya sbg seorang isteri. Mmmm... perjalanan rutin jugak berubah. Destinasi pagi raya juga memerlukan aku & suami utk membuat pilihan. Either at my mum's house or my mum in law's house.


Maybe it's looked like juz as simple as apple pie. Yang menjadi masalah & kerisauan aku neh, aku klu boleh xmahu mana2 pihak pun terasa hati. NO WAY...!! Actually aku dan hubby dh decide nk beraya kat umah ummi. First point aku, aku nk hiburkan ummi supaya dia xseday beraya sebagai seorang balu & ibu tunggal for da first time. Sbg anak sulong of course aku rs bertanggungjawab utk berada di sisi ummi pada saat & waktu itu. Aku xmahu dia berseday ati di pagi hari mulia tu nnt. Bukan ummi sj yg merasakan kehilangan itu, kami adik beradik for sure feel da same! Dat's da main reason.

TAPI... Biler pikir condition's my mum in law plak, ati aku jadi berat nk tinggalkan diorang beraya tanpa anak bongsu kesayangan diorang. Aduhai... Lagipun keadaan mak mertua aku tu x mengizinkan dia untuk bergerak aktif untuk kemas rumah dsb. Plus, kesan dr stroke tu emosi dia sgt x stabil. Aku wisau klu tindakan aku utk beraya ngan ummi wat dia terasa ati. Adeh... tolong nasihati aku utk buat keputusan yg terbaik kawan2. Fenin den... Klu ikut hubby aku, beraya mana2 pun xkesah, tp aku ni lah yg fenin! Xpikir kang xleh jgk, terlebey pikir kang aku plak yg tersiksa... Mmmmm...


Aku xmau raya kali ni meninggalkan kesan negatif kat sapa2 yg aku sayang. Klu boleh aku nk berlaku adil sbb sumer aku sayang... Hopefully before start cuti raya nnt, aku & hubby dah leh wat keputusan yang terbaik utk semua. ;))

Tataaaa~~~ till then!


Tiada ulasan: