Selasa, 24 November 2009

Bila Hujan... ~~Lalala~~~

Kanak2 la golongan paling seronok bila tiba musim tengkujuh...

Kesian kat mangsa banjir yang terpaksa struggle nk selamatkan barang..

Mulia..Bukan hanya berusaha utk selamatkan diri tetapi juga makhluk lain ciptaan Tuhan..

Dalam minggu ni rasa2 nye main issue for newspaper's front page is about flood. Al-maklumla dah masuk musim tengkujuh dh pun sekarang ni. Pendek kata banjir kali ni melanda seluruh Malaysia, xde yang berkecuali, began in Kelantan & Terengganu then followed by Kedah & Perak. Tapi rasa2 nye skarang ni dah hampir 1 Malaysia dh mula gundah gulana sbb tmpt masing2 dah mula dinaiki air. Begini la lumrah alam, tiba masa setiap sesuatu akan memainkan peranan seperti yang telah ditetapkan oleh Penciptanya.

Teringat plak maser zaman kecik2 dulu, asal start jew musim tengkujuh aku n adik2 + sepupu sepapat memang seronot bangat..mau x nye, mase ni la saat paling bahagia nak main air banjir, nak wat rakit la apela.. Umi nga ayah lak time ni ler susah ati nga pranga anak2, sorang pun xdgr kate sbb sonot ngat men air banjir. Aku ni mmg budak kampung, duk pun kat kampung (cuma dh besor ni asek merantau jew..hehe..)jd biler banjir jew aku mest g umah nenek aku sbb kat situ la aku n sepupu2 berkumpul untuk meneruskan aktiviti semasa banjir.

Aku igt lg dulu, kitorang ramai2 kerah tenaga atuk aku suh buat rakit nga batang pisang, semata2 nak men air banjir, abih pokok pisang yg atuk n nenek tanam depan umah jd mangsa kami. Then spupu aku yang kecik2 plak santai ngan pelampung (tiub tayar) dlm air banjir kat laman umah atuk aku. Air banjir masa tu xsoh cakap la kaler ape, aku pun dh luper camne rase n bau air tu tp yang aku igt ms tu MAIN...MAIN..MAIN... Xpayah nak susah2 pk air ni ok ke x, bersih ke x..hehe.. Tp klu kater korang nak suh aku g main air banjir cam dulu2 balik skrg ni, aku pun dh xsanggup rasernye mengenangkan betapa 'bersihnye' air tersebut..Wakakaka.. Tp FYI saat2 camni la saat paling berharga dlm idup aku sbb aku rase sekarang dh xde budak2 yg main cam aku dulu2.

Adik2 aku skrg ni pun bila ujan cenggini xdenye nak turun main hujan cam kitorang dulu2(sbnrnya aku yg xbg, risau takut adik lemas..hehe..). Ape yang diorang buat? lepak dalam umah tengok tv..tak pun tido...xpon g shopping kompleks...xpun main game..xpun surfing tenet cam korang sumer ngah wat skrg ni (hehehe..) xbesh langsung kan?hehehe.. Raser xsaba cangat nak balik kampung malam esok. Windu nak mengimbas kenangan masa dulu2 even nenek kesayangan aku pun dh meninggal dunia (Al-Fatihah buat allahyarhmah Fatimah)pada tahun 2004. Windu pada kenangan2 yg tersemat kemas kat ingatan aku skrg ni.

Aku harap banjir kali ni membawa seribu rahmat n berkat kepada kita semua. Setiap dugaan tu hanya diberikan kepada mereka yang mampu utk memikulnye, jadi kepada kawan2 or sesapa saja yang merupakan mangsa banjir untuk kali ini, aku harap kalian tabah harungi dugaan ni. Especially kat adik2 yg terpaksa menghadapi exam SPM dlm banjir, duk dlm dewan exam pun dlm keadan basah & sejuk.. Of course situasi ni turut mengganggu konsentrasi korang utk jwb exam, walau apepun akak doakan korang sumer boleh menjawab sebaik mungkin.

Lastly, aku harap pada abang2 or kakak2 yang ader adik2 yang teramatla excited ngan iar banjir, tolongla tengok2 kan adik korang. Bertindak b4 it's too late.. Jangan salahkan keadaan klu dr sendiri x beringat.
Chiaozzz~~~~

Tiada ulasan: