Isnin, 21 Disember 2009

Manisnya Setitis Madu~~



Fuhh~~ cuti 3 ari but full of activities.. Al-maklumla aku berusaha keras & bersengkang mata menahan kantuk utk dapatkan a skroll for the whole vkend..hehehe.. Alhamdulillah finally i've owned it. Nak tau ape?Hehehe..Shhh...sebenarnye vkend aritu aku attend kursus kawin lol~~ Hahaha.. Dah tua2 cenggini baru kalut nk ambik kursus kawin (even aku dh ada knowledge pasal tu according to my reading..hehehe..poyo kan?)TP dh kursus tu kan salah satu syarat utk dptkn kebenaran berkahwin, so kena la buat jgk.. lagipun still got issues yg aku xtau.. Huhu~~ Yang beshnye aku & Fendy g kursus sama2..Wah3~~ Sooo~~ romantik!!(gilaks ke ape..tu pun dikatakan romantik..wakakaka..)

Actually kursus tu ari Sabtu sampai Ahad (dari pkul 8.30pg - 5.00ptg)..So waktu2 yg selebihnye tu dihabiskan dengan pusing2 mall. Cian kat tunang aku tu, jenuh la duk melayan aku window shopping. Sorry ye dear.. Window shopping is a good exercise rite? :-) Bukan sekadar window2 je, aku sebenarnya nak survey2 barang utk wat hantaran nnt. Memang nk terbelalak bijik mata ni, dhla gaji baru masuk, tengok plak barang2 sumer cut price 30% la 50% la and plg syok 70% pun ader.. Gilar tu.. Nilah saat2 paling dinanti oleh sang wanita for the whole year... Then afterall berbaloi la jgk lenguh2 kaki aku pusing2 mall coz almost 70% barang2 utk hantaran dh berjaya aku beli.. Hebat x? Within 3 day aku berjaya mencatat 70% achievement.. waahhh~~ sangat hebat.. Tp letihnya tahap gaban.

Lepas g mall utk somping2 n makan2, aku xlepak lama2 sgt pn, pkul 10 dh sampai umah.. Bukan gaduh ye.. Tp aku kecian kat tunang aku tu, mau x nye, for the whole school holiday he was stayed up every nite till Subuh.. Ari dh nampak tanah baru la dia tido coz dia kena jaga mak mertua aku utk shift malam.. Im really2 sure he needs a looonggg~~ rest here.. Oleh kerana aku ni tunang yg tersangat la baik lg very understanding, aku bg chance kat dia utk balik awal n rehat.. Risau gk klu dia xleh bangun awal utk g kursus tu nnt..hehehe.. Lgpn dia tumpang umah kawan dia kt pulau, jauh tu nk drive malam2, sorang2 lak tu..

Mmmm.. Sepanjang g kursus xde ape pun yg menarik aku nk kongsi ngan korang coz i believe dat all of u guys are more advance other than me.. Hehehe.. Tp ader satu perumpamaan tentang kehidupan yg sorang ustaz ni sebut masa tu buat aku rase sangat tertarik utk share ngan kowang sume.. Perumpamaan ini diperolehi dr Ibnu Mas'ud yg berbunyi :-

" Kehidupan ini digambarkan seperti seorang manusia yg berusaha untuk lari & menyelamatkan diri dari dibaham harimau. Di akhir lariannya dia terjumpa sebuah perigi yang dipenuhi dengan ular2 yang berbisa. Namun demi utk menyelamatkan diri dari ancaman harimau, dia mengambil keputusan utk berpaut pada tali timba yg ada di dalam perigi tersebut tanpa turun ke dlm perigi itu. Sedang dia dibuai rasa seronok kerana telah selamat dari bahaya, tiba2 muncul 2 ekor tikus lalu menggigit tali yg selama ini menjadi tempat berpaut & satu-satunya harapan dia utk hidup. Andai kata tali itu terputus sudah tentu dia akan menjadi mangsa kepada ular-ular berbisa di bawah sana tetapi sekiranya dia mengambil keputusan utk naik ke atas semula, sang harimau pasti masih menunggu untuk membaham mangsanya. Dalam ketakutan yg amat, tiba-tiba muncullah seekor lebah bersama madu di kakinya dan madu tersebut menitis lalu terjatuh di atas bibir sang lelaki itu. Akibat leka menikmati manisnya setitik madu, dia lupa pada bahaya yang menanti, dia alpa pada tujuan asal kenapa dia berada di situ.. "



Korang nampak x msg yg tersirat di sebalik perumpaan kat atas tu? From my point of view, madu yg manis tu umpama penawar yg juga mampu membinasakan kita andai kata kita terlalai dengan nikmat kemanisannya. Manisnya madu tu pada aku umpama manisnya perhiasan & segala isi dunia yg penuh pancaroba ni.. Silap buat perhitungan padah menanti, salah aturan langkah pasti rebah . Sumtimes ordinary people make mistakes, may be a few, mayb some & maybe a lotz.. In & out, everything comes to the basic.. Aku still igt ms skolah rendah dulu cikgu aku selalu pesan selalu tny diri sndr 5 basic question (Who, What, Why, Where & How).. Aku rase soalan2 tu patut kita adapt dlm kehidupan seharian.. SO that we remember why we have been created? What for we belong on the earth? To whom we have to keep our faith for? Where is our last destination afterlife? And how to become as a better slave?

So xsalah rasanya kita sama2 ambil ikhtibar dari ape yg aku dh kongsi tu.. =)

Tiada ulasan: